what to do?

God morgon.

Ännu en gång blir det ett inlägg om min fina häst. Som har en mycket dålig vana. Eller beteendestörning. Hon äter upp allt trä. Utan dess like. När jag kom till stallet imorse så hade stallägaren varit snäll och skruvat upp en metallskena runt hela boxen. Tusen tack för den! Men iallafall. Jag har smort in hela jäkla boxen med krubbnix och hon äter ändå. Innan började hon bita på andra ställen istället bara, nu tror jag fasiken hon har börjat gill anixen, för hon äter vid den iaf? Lustig häst. Jag har fått lite knep som att lägga in granris, hänga upp en pinne och så. Ska testa allt. Det är inte roligt längre när hon försör så mycket. Även i hagen biter hon på träd, stolp, ja allt.

Här är bara lite bilder på hur hennes box ser ut. Snark!










och så trädet i hagen:



Jag vet att det är en beteendestörning som oftast uppkommer när hästen är stressad/understimulerad, är ute för lite, för lite kompisar och allt vad det är. Men Dalila är ute från 7-8 på morgonen till efter kl 8 på kvällen. Ingen stress under fodringarna, hon har sin hagkompis, aktivitetsboll i boxen... Varför biter hon så frenetiskt för?

Aja nu ska jag verkligen gå i krig med det här och försöka vänja av henne. Kan ju inte vara hälsosamt att äta så mycket träd :)

 

 

 



» jenni

hon behöver lite setralin

2009-12-04 // 11:18:23

lite valium på kvällskvisten kanske?

2009-12-04 // 11:29:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback